„Pomoz mi, abych to dokázal sám.“
Marie Montessori

Proč Montessori?

Každý z nás by chtěl být dobrým rodičem, a i když to možná občas tak nevypadá, všichni děláme to nejlepší, co v danou chvíli umíme. V době, kdy jednou z dominantních priorit světa je být nanejvýš efektivní v pracovním prostředí, dnes přichází i obrovský tlak na to být dokonalý rodič. Také se ptáte na to, zda jste dokonalý rodič? Co to vlastně znamená? A který přístup je tedy ten pravý, abych byl dokonalým rodičem? Každý si nakonec může zvolit přístup, který s nám nejvíce rezonuje. S námi doslova hýbe Montessori výchova. Proč?

Ucelený systém s více
jak stoletou tradicí

Marie Montessori se narodila v roce 1879. Byla první ženou v Itálii, která díky papežské intervenci mohla studovat medicínu a stala se tak první lékařkou v zemi. Hned po škole pracovala na dětské psychiatrické klinice. Už v roce 1907 otvírá svůj první dům pro děti. Během 2 let, se její přístup rozšířil raketovou rychlostí a na konci roku 1910 již existuje v Itálii 5 dalších školek. Bavíme se o období, kde se informace šířili novinami a dopisy, kteří převáželi kurýři v dostavnících, bez moderních technologií, které známe dnes. Dodnes zachováváme tradici Montessori učení, neuniká nám však ani posun moderní doby a nutnost změny přístupů, kterou potřebují dnešní rodiče i pedagogové.

Založený na faktech a
empirických výzkumech

Marie Montessori honorovala vzdělání. Sama vystudovala několik vysokých škol, avšak jejím heslem bylo, že člověk se vzdělává celý život. Svoji kariéru začala v dětské psychiatrické léčebně, kde mohla pozorovat a zkoumat mnoho vývojových problémů už u nejmenších dětí. Zaměřila veškerý svůj čas na výzkum a studium vývojové psychologie. Inspirovala se mnoha odborníky její doby, mezi nejvýznamnější patří např. lékaři Jean Marc Gaspard Itard a Édouard Séguin, kteří oba pracovali s dětmi s postižením.  Její teorie jsou ověřené mnohaletou praxí v každodenním životě. Při práci s malými dětmi a můžeme vidět obrovský potenciál, který vede vnitřního učitele dítěte k neuvěřitelnému rozvoji.

Šťastné a
naplněné děti

Marie Montessori věřila, že skrze lidi lze vyléčit společnost. Šťastný svět musí být tvořen šťastnými lidmi. Ti pak mohou svět měnit. Musíme tedy tvořit šťastné děti. Zdroj štěstí vidí Montessori v přirozenosti. Dítě se rodí naprosto čisté (prázdné). Dokáže se adaptovat na cokoli, co mu ukážeme. Nesmíme klást dítěti překážky v jeho rozvoji. Nastavujeme mu jasný řád, skrze který buduje sebejistotu a sebedůvěru dítěte. Skrze vnější řád si vytváříme řád vnitřní. Tak rozvíjíme schopnost orientace v sobě, logického myšlení a rozvíjíme tvořivost.


Pro koho?

Batolata

Děti ve věku do 18 měsíců. Nabízíme jednoduché aktivity, které vedou hlavně k rozvoji řádu, řeči, dokončování a osamostatnění se. Na konci tohoto období očekáváme, že dítě chodí, samo se nají, umí si svléknout některé části oblečení a dokáže komunikovat své potřeby.

Školkáčci

Tato skupina se ředí do dvou kategorií. Děti do 3 let a pak zhruba do 5 až 6 let v závislosti na úrovní svého rozvoje. První kategorii vedeme hlavně k rozvoji celkové motoriky a samostatnosti hlavně v péči o sebe a své prostředí. Kolem třetího roku přikládáme důraz na rozvoj smyslů. Se starší skupinou pak rozvíjíme jazykové a matematické dovednosti a povídáme si o tom, jak to ve světě chodí.

Předškoláci

Jsou děti ve věku 5-7 let. Je to období, kdy se začínají sdružovat a vytvářet party. Potřebují hodně diskutovat a chtějí objevovat velké příběhy – začínají uvažovat abstraktně. Budou se zajímat o věci, na které si samy nemůžou sáhnout a své objevy rády společné probírají. Zde začínáme s kosmickou výchovou. Necháváme děti pracovat ve skupinách bez většího zásahů pedagoga. Cílem je dítě nadchnout pro věc, kterou chce pak samo zkoumat.

Rodiče

Věříme, že rodič dělá to nejlepší, co v daném okamžiku umí. Nepochybujeme o jeho lásce k jeho dítěti. Snažíme se být partneři v diskuzi a společnými silami vést Vaše potomky k naplnění a štěstí v jejich životě. Proto pořádáme kratší i delší workshopy na téma Montessori výchova, přednášky, semináře či osobní konzultace konkrétních výchovných otázek přímo v rodinách.

Pedagozi

Stejně jako s rodiči, spolupracujeme se školkami a pomáháme jim pochopit Montessori filozofii a připravit jejich prostředí tak, aby ho děti mohly plně využít k vlastnímu růstu. Pořádáme jednotlivé přednášky pro pedagogy, či workshopy na Montessori materiály a jeho použití. Děláme i individuální supervize na pozvání v jednotlivých školkách po celé České republice.

Chtěli byste vědět více?